Tisztelettel és szeretettel köszöntök minden látogatót a Nemesnádudvar-Érsekhalma Német Nemzetiségi Általános Iskola honlapján.
Iskolánk községi általános iskola, melyhez a falu szinte minden lakója szorosan kötődik valamilyen módon. Van, aki tanulója vagy volt tanulója, van, akinek a gyermeke, unokája vagy dédunokája jár iskolánkba.
Létfontosságúnak tartom az iskola minél magasabb színvonalon való működtetését azért, hogy minden tanulónak esélye legyen az egyéni szintű értelmi-érzelmi fejlődésre, hogy gyermekeink ne kerüljenek hátrányba egy városi iskolában végzett diákkal szemben. Kívánatosnak tartom, hogy tanítványaink és szüleik érezzék a kis falusi iskola családias légkörét, s a pedagógiai munkában alkalmazni, „használni” tudjuk ennek előnyeit.
Községi általános iskola lévén meg kell találnunk azt a középutat, azt a módszert, mely lehetőséget biztosít a tehetséges tanulók fejlesztésére, hogy megfelelő felkészítést kapjanak a középiskolai tanulmányaikhoz, ugyanakkor a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók se éljék meg mindennapjaikat állandó kudarcként.
A német nemzetiségi nyelv oktatása pedig iskolánk sajátossága. Azt gondolom, hogy a többnyelvűség az európai gondolat lényegi része. Az a képesség, hogy kommunikálni tudjunk mások nyelvén, hogy képesek legyünk megérteni mások kultúráját és megértetni velük sajátunkat, napjaink egyik legértékesebb kincse.
Rólunk
Iskolánk alapelve a nemzeti műveltség, a német nemzetiség kultúrájának átadása, megőrzése, valamint az egyetemes kultúra közvetítésében az erkölcsi érzék és a szellemi érzelmi fogékonyság elmélyítése.
Feladatunk a tanuláshoz, munkához szükséges képességek készségek ismeretek attitűdök együttes fejlesztése, az egyéni és a csoportos teljesítmény ösztönzése, a nemzeti közösségi összetartozás és hazafiság megerősítése.
Célunk, hogy a családdal együttműködve neveljük a tanulókat, az igazságosság, a jó és a szép iránti elkötelezettségre. Fontos, hogy a harmonikus személyiség kibontakozásához fejlesszük a tanulók szellemi, érzelmi, társas, erkölcsi és testi képességeit, adottságait.
Célunk, hogy a tanulókat jellemezze a:
- felelősség, becsületesség, egyenesség, őszinteség, megbízhatóság;
- kíváncsiság és tudásvágy;
- tolerancia és szolidaritás;
- a másik ember tisztelete és a szeretni tudás;
- a szűkebb és tágabb környezet szeretete és védelme;
- kötődés a családhoz és az iskolához;
- magyarság-, német nemzetiségi- és európaiság-tudat;
- önfegyelem és a másokra figyelés képessége;
- szorgalom és türelem a munkában;
- törekvés széles körű műveltségre;
- reális önismeret és erre alapozott döntésképesség;
- vitakészség és kifejezőkészség;
- innovatív készség, kreativitás;
- törekvés az egészséges életmódra;
- az érték és az értéktelen közötti biztos választás képessége.
Iskolánk minden pedagógusának feladata, saját meggyőződése megtartása mellett, a gyermekek személyes szabadságának tiszteletben tartása.
Olyan humanisztikus iskola hívei vagyunk, melyben a tanár és a tanuló egész életre szóló tanulási élmények során jut közelebb az emberi lét lényeges kérdéseihez.
Célunk olyan műveltséget adni, amely mindenki számára egységes, tudományos, megadva a lehetőséget a továbbtanulásra, figyelemmel a tanulók életkorára és eltérő szükségleteire, lehetőségeire, érvényesítve a helyi érdekeket is. Olyan műveltséget, amely a magyar és benne a német nemzetiségi kultúra hagyományait, szellemét tekintetbe veszi, szem előtt tartva a folytonosságot, de a kor változásait is.
A személyiségfejlesztő pedagógia hívei vagyunk. Legfontosabb feladatunk, hogy iskolánk magas színvonalon végezze el azt az alapozó munkát, amelyet a későbbi eredményes továbbtanulás feltételez. Mindezt úgy kívánjuk megvalósítani, hogy optimális feltételeket biztosítunk a különböző adottságú, képességű, eltérő ütemben fejlődő tanulók egyéni fejlődéséhez. Így lehetőségünkhöz mérten szeretnénk megfelelni az iskolába járó tanulók és szüleik elvárásának.
Célunk, hogy gyermekeink a humanista értékeket követő, a demokrácia adta jogokat ismerő és azokkal élni tudó, művelt emberré váljanak.
Vigné Fogl Mária
intézményvezető
